Podstawy żywieniowe w dietach

Dieta powinna zawierać w odpowiednich proporcjach, adekwatnych do zapotrzebowania dziennego, następujące elementy: Białko, które jest niezbędne do wzrostu i odbudowy tkanek, źródła występowania: mleko i jego przetwory, mięso, drób, ryby morskie słodkowodne, warzywa, chuda wołowina, węglowodany (mąka, kasza, pieczywo pełnoziarniste, groch, ryż, kukurydza, soja), tłuszcze (olej sojowy, kukurydziany, lniany, oliwa z oliwek), błonnik wspomagający trawienie (otręby, patki owsiane), witaminy szczególnie z grupy B, których źródła znajdziemy m.in. w rybach, kaszach, ciemnym pieczywie, grochu, fasoli, orzechach laskowych i włoskich i minerały (żelazo, sód, potas). Bogatym źródłem żelaza jest szpinak, sód znajdziemy w produktach zbożowych, rybach i serach, natomiast potas znajduje się w owocach, warzywach liściastych, nasionach roślin strączkowych, mięsie, rybach a także orzechach. Wszystkie te elementy wpływają bardzo korzystnie na nasze zdrowie. Zdrowy tryb życia polega na właściwym odżywianiu, wyeliminowaniu złych nawyków żywieniowych i używek. Diety bogatobiałkowe, których dzienne zapotrzebowanie wynosi 13% stosowane są w nowotworach, marskości wątroby i oparzeniach. Diety ubogobiałkowe zaleca się przy niewydolności nerek, wątroby, przy biegunkach i zaparciach. Dieta ubogotłuszczowa polecana jest przy stanach zapalnych i chorobach trzustki. Kasze, warzywa i owoce czerwone (np. granat) są antyoksydantami, które chronią przed rakiem.

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *